Celem nadrzędnym procesu edukacyjnego jest towarzyszenie dziecku w drodze życia i wspieranie go w jego pełnym, harmonijnym i osobowym rozwoju. Rodzice stają przed odpowiedzialnym zadaniem wprowadzenia dziecka w świat i wskazania prawdziwych wartości. Natomiast od nauczyciela wymaga się zastosowania metod, form pracy i środków dydaktycznych odpowiadających możliwościom percepcyjnym i potrzebom przedszkolaka.

- aktywne uczestnictwo we Mszy Świętej przez: śpiew, dialog z kapłanem, zachowanie właściwych postaw liturgicznych,
- używanie w życiu codziennym pozdrowień chrześcijańskich,
- posługiwanie się tradycyjnymi formami modlitewnymi
- słuchanie Pisma Świętego,
- oglądanie obrazów i filmów o tematyce religijnej,
- inscenizowanie treści biblijnych,
- wyrażanie treści religijnych za pomocą ekspresji słownej i plastycznej itp.

- świętowanie Wigilii Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Dnia Rodziny, Babci i Dziadka, Mamy i Taty, Dziecka, pożegnania absolwentów,
- przygotowanie i prezentacja przedstawień okolicznościowych,
- udział w zajęciach w Bibliotece,
- oglądanie spektakli teatralnych i koncertów muzycznych,
- uczestniczenie w wycieczkach,
- zabawa na balu karnawałowym itp.

- słuchanie wierszy, baśni, bajek i legend,
- udział w rozmowach na temat utworów literackich, spektakli teatralnych, wycieczek, filmów itp.
- ocenianie postaw bohaterów literackich,
- swobodne wypowiadanie się w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami,
- opisywanie różnic i podobieństw,
- kontynuowanie przerwanych opowiadań,
- wymyślanie lub zmienianie zakończenia utworu literackiego,
- układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych,
- recytowanie wierszy indywidualnie i zbiorowo,
- globalne odczytywanie wyrazów,
- analiza i synteza słuchowo – wzrokowa znanych wyrazów,
- posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi podczas przeliczania itp.

- obserwowanie przyrody ożywionej i nieożywionej,
- oglądanie ilustracji w książkach dziecięcych,
- wyrażanie swoich przeżyć i wiedzy za pomocą różnorodnych technik plastycznych,
- wydzieranie i wycinanie z kolorowego papieru,
- tworzenie prac przestrzennych,
- wykonywanie upominków z okazji świąt i uroczystości,
- grupowanie przedmiotów wg. określonego kryterium,
- tworzenie kompozycji techniką kolażu itp.

- słuchanie, różnicowanie i nazywanie odgłosów z otoczenia i dźwięków przyrody,
- reagowanie ruchem na zmiany w muzyce,
- słuchanie utworów muzycznych, piosenek i pieśni,
- śpiewanie piosenek indywidualnie i zbiorowo,
- rozpoznawanie i nazywanie instrumentów muzycznych,
- tworzenie układów tanecznych itp.

- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych i gimnastyce korekcyjnej,
- udział w ćwiczeniach i zabawach ruchowych z elementami aerobiku,
- uczestniczenie w grach i zabawach z wykorzystaniem sprzętu,
- poznawanie sportów zimowych i letnich,
- spacerowanie, zabawy w ogrodzie przedszkolnym itp.

- samodzielne i zespołowe organizowanie zabaw,
- udział w zabawach tematycznych,
- konstrukcyjnych: układanie klocków i materiałów przyrodniczych,
- badawczych: doświadczenia z pływaniem i tonięciem przedmiotów, z magnezem, obserwacje z użyciem lupy,
- dydaktycznych: utrwalenie pojęć i wiadomości itp.

